تازا ترين
  • *وزير اعظم جي درخواست تي وفاق جي نمائندگي جو فيصلو ڪيو: فروغ نسيم *جسٽس فائز عيسيٰ ريفرنس ڪيس ۾ وفاق جي نمائندگي ڪندس: فروغ نسيم *بطور وزير قانون مون عهدي تان استعيفيٰ ڏني آهي: فروغ نسيم *منهنجي دل ۾ عدليا جي لاءِ عزت ۽ قانون جي پاسداري آهي: فروغ نسيم*
  • *ڀرياسٽي ۽ ڀرپاسي ۾ رولو ڪتن 8 ڄڻن کي ڏاڙهي وڌو *ٽن عورتن سميت 8 زخمين کي اسپتال منتقل ڪيو ويو*
  • *دادو ۾ نوجوان ناري جي ڪورونا ٽيسٽ رپورٽ پازيٽو اچي وئي *ڊاڪٽر رشيد قريشي جي پنجن گهرڀاتين سميت 16 ڄڻن جي رپورٽ نيگيٽو اچي وئي *
  • * وڏي وزير سيد مراد علي شاهه سان ورلڊ هيلٿ آرگنائيزيشن جي ڪنٽري ڊائريڪٽر جي ملاقات *ملاقات دوران صحت واري وزير عذرا پيچوهو، پرنسپال سيڪريٽري ۽ ٻيا به شريڪ *اسان وٽ ڪورونا جي حوالي سان روزانو 6600 ٽيسٽ ڪرڻ جي گنجائش آهي: وڏو وزير *شهري ٽيسٽ ڪرائڻ ۾ ايترو سهڪار نه ڪري رهيا آهن، جيترو ڪرڻ گهرجي: مراد علي شاهه *
  • ڪوٽڙي ۾ وڌيڪ هڪ ڄڻي کي ڪورونا جي تصديق، متاثرن جو انگ 24 ٿي ويو *22مان هڪ ڄڻي جي ڪورونا ٽيسٽ رپورٽ پازيٽو اچي وئي * ڪورونا متاثر کي گهر ۾ ئي آئيسولٽ ڪيو ويندو: ڊي ايڇ او *
  • *قاضي احمد ۾ ڌارين کي جعلي ڊوميسائيل جاري ڪرڻ خلاف احتجاجي ريلي ڪڍي وئي *مختلف سياسي سماجي قومپرست تنظيمن جي اڳواڻن ۽ شهرين پاران ريلي ڪڍي وئي *
  • *سنجهورو: ڪشمير بارڊر تي دل جي دوري سبب فوت ٿيل فوجي جوان جو مڙهه ڳوٺ پهچايو ويو *فوجي جوان ڪاشف جٽ جو مڙھ مظفر آباد کان سندس اباڻي ڳوٺ 23 چڪ پهچايو ويو *
  • *سانگهڙ ۾ ڪورونا متاثر فوڪل پرسن جي ٻيهر ٽيسٽ رپورٽ پازيٽو اچي وئي *ڪورونا متاثر ڊاڪٽر شبير چنا جي ٻيهر ٽيسٽ رپورٽ پازيٽو اچي وئي *
  • *ڪنڊيارو شهر جي محبت ديرو ناڪي وٽ پئٽرول ڀرائڻ دوران چنگچي کي باهه لڳي وئي *مالڪ ٽپو ڏئي پاڻ کي بچايو، شهرين پهچي باهه وسائي ورتي، چنگچي سڙي وئي*
  • *ڊکڻ ويجهو پوليس جي ٽن مقتولن جا جوابدار گرفتار ڪرڻ لاءِ ڳوٺن تي چڙهائي، 2 گهر ۽ اوطاق ڊاهي پٽ*
  • *عمرڪوٽ: مسمات بشرا خاصخيلي کي تذليل ۽ تشدد جو نشانو بڻائڻ وارو معاملو *عمرڪوٽ: پوليس گذريل ڏينهن 3 جوابدارن کي گرفتار ڪرڻ کانپوءِ اڄ ميڊيڪل لاءِ اسپتال آندو *جوابدارن عرس کاڙت، قيوم کاڙت ۽ ربنواز کوسي جو ڊي اين اي ڪرايو ويو: پوليس *عورت ٿاڻي تي پهچي جوابدارن تي تشدد ۽ زيادتي ڪرڻ جو الزام هنيو هو: پوليس *
  • * اسلام آباد: احتساب عدالت ۾ راجا پرويز اشرف جي نيب ريفرنس ۾ بريت واري درخواست *رينٽل پاور ڪرپشن ڪيس جي فيصلي جي لاءِ 25 جون جي تاريخ مقرر *
  • *لاڙڪاڻي جي چانڊڪا اسپتال جي آءِ سي يو وارڊ ۾ داخل 70 ورهين جو مريض فوت *لاڙڪاڻو : گذريل ٽن ڏينهن کان سيد گلزار شاھ آءِ سي يو وارڊ ۾ وينٽيليٽر تي هو*
  • *سکر: سنڌ بار ڪائونسل جي سڏ تي هاءِ ڪورٽ، سيشن ڪورٽ ۽ ماتحت عدالتن ۾ عدالتي ڪارروائين جو بائيڪاٽ *ميرپور ماٿيلو ۾ وڪيل گل فيروز ڪلوڙ کي گرفتار ڪرڻ خلاف وڪيل برادري طرفان مظاهرا *
  • *ڪراچي جهاز سانحو: سڙي زخمي ٿيل نينگري سول اسپتال ۾ زخمن جا تاب نه سهندي فوت، 84 لاش سڃاڻپ بعد وارثن حوالي*

دراوڙن جي درد جو اتهاس ۽ اڄوڪي سياست!

بورجوا ليکڪ چوندو آهي ته پورهيت ڏوهاري ۽ گنهگار آهن. لڏپلاڻ ڪن ٿا، خانه بدوش ٿين ٿا، ۽ ڪو گهر ۽ ٺڪاڻو ڪونهي. اهڙو پرمتڙيو ليکڪ دراصل، سامراجيت، وڏيرا شاهي، رجعت پسندي ۽ سرمايه داري جو حامي هوندو آهي. اهو دراصل لڏپلاڻ، خانه بدوشي جي سببن تي پردو رکندو آهي. هو انهن ڪردارن جي وڪالت ڪندو آهي جيڪي انهن ماڻهن جي دربدري جو سبب بڻيا آهن. پورهيت دوست ليکڪ لکندا آهن ته غلامي، بربريت ۽ خانه بدوشي جا سبب ڪهڙا آهن؟ پورهيتن جي ڏک جا سبب ڪهڙا آهن؟ هو لڏين ۽ دربدر ڇو ٿا ٿين؟ انهي سڄي عمل پويان ڪهڙي سياست آهي؟ سرشٽي جي پوري اتهاس ۾ پورهيت طبقو ڳيجهو نه رهيو آهي، پر اهي سرمايه دار ۽ وڏيرا آهن جيڪي جهالت، غلامي ۽ بيٺڪيت جو سبب بڻيا آهن. انهن هر ڌارئي ۽ حملي آور جي حضور ۾ غلامي جا طبل وڄايا آهن. انهن سر، خان بهادر، خان صاحب، جا لقب ماڻي زمينون وٺي، رعيت جي غلامي لاءِ مورچه بندي ڪئي آهي. انهن هر دور جي “ڏاڍي” جي حڪمن جي بجا آوري ڪري، پنهنجي مسند جو اسپيس پئي ٺاهيو آهي. تاريخ هاڻي مزدورن، عورتن، ۽ غريب لوڪن جي نقطهءِ نظر سان لکي پئي وڃي. اهو دور گذري ويو جڏهن رڳو بادشاهن، راڻين ۽ وزيرن جي تاريخ لکبي هئي. هاڻ محلاتن بجاءِ چونئرن ۽ جهوپڙين جي درد ۽ پيڙاءُ جي ذڪر کانسوءِ اتهاس جو ڪينواس اڌورو آهي. 
زمان حال ۾ سياسي، سماجي ۽ معاشي حالتون تبديل ٿيون آهن. اقليت ۾ اڪثريت دراوڙن جي آھي، جيڪي ظلم ۽ ڏاڍ جي گھاڻي ۾ پيڙهيا وڃن ٿا. گذريل ستر سالن جي بورجوا اقتداري تاريخ ۾ پورھيت دراوڙن کي جنڊ جي ٻن پڙن جي وچ ۾ چٿيو ويو آھي. اڪثر اقتدار پسند پارٽين ۽ فردن دراوڙ غريب لوڪ جي حق تلفي ڪئي آھي. هن وقت فيوڊل سياست بدترين رجحان اختيار ڪري وئي آهي. ڪي رجحان ۽ لاڙا اھڙا ھوندا آھي، جيڪي سياسي نظرياتي طور اڪثر فردن کي فيڪ ھيروازم جا قائل ڪري ويندا آھن. مدي خارج قبائلي ذهنيت رکندڙ، راشي ۽ رجعت پسند فرد عوام تي حڪمراني ڪن، ان کان وڌ ان سماج جو ٻيو ڪهڙو الميو ٿي سگهي ٿو؟ ھن قسم جي اقتدار دوست سياست جو لازمي نتيجو ھي نڪرڻو آھي ته غريب زندھ رھڻ جي ڏوھ ۾ ڀوڳيندو رھي. عام لوڪ جو خيال آھي ته: نياڻيون اغوا نه ٿين. لوئي ۽ لڄ محفوظ ھجي. ڪوڙا ڪيس داخل ڪري ڳوٺ کان زبردستي لڏايو نه وڃي. ٻنين ۽ گئوچرن تي قبضا نه ڪيا وڃن. کوھ تان پاڻي ڀرڻ کان نه روڪيو وڃي. سندس لنگھ ۽ رستا نه روڪيا وڃن. پلاٽن، ٻنين ۽ دڪانن تي قبضا نه ڪيا وڃن. چوري ۽ ڏاڍ زوري بند ڪئي وڃي. ھر شڪل جو ظلم ۽ استحصال بند ڪيو وڃي. چورن کي چوڪيدار مقرر ڪرڻ لاءِ پنج سالن ۾ ھڪ ڏينهن مختص ڪيل آھي. عوام کي هڪ آپشن ئي مليل آهي ته هو پنهنجي پاڻ لاءِ اهڙا نمائندا چونڊي جيڪي انهن جا نمائندا هجن ئي نه! عوام سدائين سرمايه دارن کي عزت ڏني آهي، جلسن ۾ ٻارڻ ٿيو آهي، ڪاڙهن ۽ گرمين ۾ سڙي انهن جو ساٿ ڏيندو رهيو آهي، پر انهن شاطر کلاڙين هميشه عوام جي سادگيءَ جو ناجائز فائدو ورتو آهي. اهڙي سياسي ۽ سماجي نظام سبب ماڻهو وڪرو ڪيا وڃن ٿا، غلام بڻايا وڃن ٿا، استعمال ڪيا وڃن ٿا، انهن کي عصمت جو ٻليدان ڏيڻو پوي ٿو. ماڻهن کي يرغمال ڪري پورهيو ڪرايو وڃي ٿو، انهن جي نياڻين کي اغوا ڪيو وڃي ٿو. ڌرم تبديل ڪرڻ سان ڪو فرق نه پوندو آهي. ڌرم بدلاءُ کانپوءَ به ڪڏهن ڪڏهن پنندي ۽ جسم فروشي ڪندي ماڻهو ڏٺا ويندا آهن. ايئن تشدد به ٿئي ٿو ته ڌڪار ۽ تعصب جي رويي سان نيچ ۽ حقير به تصور ڪيو وڃي ٿو. ماڻهو مارڪيٽ جو وکر بڻايا وڃن ٿا، نا انصافي جي صليب تي چاڙهيا وڃن ٿا, سندن حق غضب ڪيا وڃن ٿا: استحصال جون مختلف شڪليون ڄڻيندڙ ھي سياسي – معاشي نظام آھي. ھي مختلف طريقن سان ماڻهو مارين ٿا. بک ۾، بيمارين ۾، غربت ۾، روڊ حادثن ۾، پاڻي ۽ کاڌي جي معيار ۾، صحت ۽ تعليم جي اڻھوند ۾: مقصد ماڻھو مرن. مفاد پرست، موقعي پرست ۽ ڪرپٽ پارٽي پاليسي تي سهمت ٿيندڙ فردن کي مخصوص ڪري سينيٽ، صوبائي ۽ قومي اسيمبلين ڏانهن موڪليو وڃي ٿو. سياسي پارٽيون اڪثر ٽڪيٽ وڪڻن ٿيون يا وزير مشير “پارٽي پٽيل” کي ڪرپشن مان حصو پتي ڏين ٿا. پارٽي مقبوليت لاءِ ڪنهن ھڪ وينگس کي مخصوص سيٽ ڏني وڃي ٿي ته جيئن اقليت يا مظلوم پرتن جو ووٽ حاصل ڪجي ۽ پارٽي جو وڃايل اميج به بحال ڪجي ۽ ميڊيا ذريعي اھو تاثر ڏجي ته “پارٽي منشور” ۾ پيڙھيل طبقن جو وڏو “خيال” رکيو وڃي ٿو. اصل ۾ عام خلق سان ھي وڏو فراڊ آھي. ان سڄي عمل پويان منافعي بخش ڪاروباري شاطر ذھنيت کي سمجهڻ ضروري آھي. اقتدار پرست سياست جو بنيادي مقصد سرمايو گڏ ڪرڻ آھي. حڪمران طبقي وٽ جمهوريت جو مطلب اقتدار ۾ اچڻ ۽ ذاتي ملڪيت ۾ اضافو ڪرڻ آهي.
وانڪواڻي، اُڪراڻي، ايسراڻي، گوڪلاڻي، ملاڻي، گنگواڻي، پلياڻي، ڪوھستاني، پنشي، لاسي، مالهي، چاولا، راڻا، ولاسائي: ايم پي اي ۽ ايم اين اي ٿيا. انهن جي سينيٽر ۽ اسيمبلي ميمبر ٿيڻ تي غلامي پسند پرمتڙيا ٻھڪي پيا. پر حقيقت ان جي ابتڙ آھي. مٿين سيٺين کي جن پارٽين کنيو آھي، انھن جي سياست سبب سوين دراوڙ خودڪشيون ڪري چڪا آھن. ھڪ ٻه عورتن ۽ مردن کي سينيٽ يا قومي/ صوبائي مخصوص سيٽ تي کڻي دراصل انھن پنهنجي ڪرپٽ پاليسين ۽ عوام دشمن عمل تي پردو وجھڻ جي ڪوشش ڪئي آھي. عاج جا مارواڙي چوڙا، ٻانڌڻو، گاگهرا، ست رنگا ڦينٽا، چوڌرين جون واسڪوٽيون هن دور جو درٻاري ڪلچر ٿي پيو آهي. اهڙي نمائش ذريعي ڪرپٽ فرد ۽ لبرل پارٽيون پنهنجو اميج برقرار رکندي پورهيت طبقي جو استحصال ڪن ٿا. منڊي جو سوداگر روپ تبديل ڪندو رهي ٿو. هو پورهيت جي هڏڙن تي تاج محل اڏڻ جا خواب اُڻيندو آهي. پاپولر پوليٽڪس ھن دور جو وڏو ڪرمنل ڌنڌو آھي. ان قسم جي سياست ۾ پيزا ۽ برگر ڏيکاري وات مان ماني جو گرھ کسيو وڃي ٿو! ھڪ جي بک تي ٻيو عياشي ڪري ٿو. هن سماجي ۽ معاشي بيهڪ ۾ پورهيت تي جيڪو ظلم ٿئي ٿو ان ۾ سرمايه دار جو سڌي يا اڻ سڌي طرح هٿ آهي. غريب مزور سان جيڪا زيادتي ٿئي ٿي، ان جي سرپرستي ڪير ٿو ڪري؟ ان باوجود به اڄ ڪير ڪٿي بيٺو آهي، اهو ڄاڻڻ ضروري آهي. ڇو ته سڀاڻي جيڪا به زيادتي ٿي ان ۾ سرمايه دارن جا هي ڇاڙتا به ڌر هوندا. انهن جو اڄوڪو ڪردار سڀاڻي جي حالتن جو ذميوار هوندو. پورھيتن کي ڊڪٽيٽ ڪري، ونگار وھندڙ پٽيل بڻيل ڪردار ئي اصل ۾ ان طبقي سان ٿيندڙ ڏاڍ ۾ برابر جا ڏوھاري آھن. ماڻهو مري ويندا آهن: نه صرف امر ڪردار پر ڪانئر به صدين تائين تاريخ جي پني تي زندھ رهندا آهن. اها عوامي تاريخ لکجي پئي. ماڻهو ڀلي لکن ۾ وڪرو ٿئي، پر ان جي اهميت ٽڪي جي هوندي آهي. [email protected]

Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *